Onderhoud en herstellingen

Samen dragen we zorg voor je woning. Dit betekent dat soms jij een herstelling moet uitvoeren, soms wij als huisvestingsmaatschappij. 

Het agentschap Wonen-Vlaanderen maakte een ZieZo!-boekje (pdf) met een handig overzicht wie wat moet herstellen en betalen. Twijfel je? Dan contacteer je best de technische dienst en zoeken we samen een oplossing.

 

Voor dringende herstellingen buiten de kantooruren of in het weekend kan je terecht op ons algemeen telefoonnummer 09 365 43 10. Je wordt automatisch doorgeschakeld naar de wachtdienst.  Als de wachtdienst je niet onmiddellijk kan te woord staan spreek dan je naam, adres en telefoonnummer in en de reden waarvoor je belt. Onze wachtdienst belt je zo snel mogelijk terug. 

In noodgevallen moet je eerst en vooral bellen naar het nummer 100 (ambulance/brandweer), 101 (politie) of 112 (Europees noodnummer).

 

Onderhoud en kleine herstellingen

Jij moet de woning onderhouden: hou je woning, het terras, de tuin … netjes. 

Ook sta je in voor kleine herstellingen. Zo vervang je zelf gebroken ruiten, kapotte stopcontacten, lampen, schakelaars, … Als je een slecht toestel gebruikte of de woning slecht onderhield, sta je ook in voor de herstellingen. Voorbeelden zijn: verstopte verluchtingsroosters, kapotte dampkap of lavabo, slecht gebruik van de verwarmingsketel, …

Is er iets stuk, en kan je het zelf niet herstellen zoals een gebroken ruit? Verwittig ons dan. Vaak kunnen we zorgen dat die problemen verholpen worden tegen een beperkte kost.

 

Grote herstellingen

Wij zorgen voor herstellingen die moeten gebeuren door slijtage, ouderdom of overmacht. Wij vervangen bijvoorbeeld een raam dat door een onverwachte, hevige hagelbui (overmacht) barst. Ook verborgen gebreken moeten wij herstellen. Als je woning bijvoorbeeld vochtige plekken heeft door een slechte constructie van de afvoerbuizen, dan betalen wij de herstelling.

 

Hoe werken we concreet?

We geven twee voorbeelden van wie wat moet herstellen en betalen. 

  • De lift in jouw gebouw: jij betaalt voor het onderhoud, maar wij betalen herstellingen.
  • Jij betaalt voor het onderhoud van je individuele verwarmingsketel. Is er iets kapot, dan betalen wij dit. Tenzij het toestel is kapotgegaan doordat jij het slecht gebruikte of niet liet nakijken zoals dat verplicht is. 

Maak je opzettelijk dingen kapot? Dan betaal je zelf alle kosten. Bovendien vinden we het zeer erg dat je dit doet. We kunnen daarom je huurcontract stopzetten.